Zdarza się, że z pozoru mało znaczący element może zaważyć na sukcesie realizowanego projektu. Jak tego uniknąć i zbudować partnerskie relacje, a co najważniejsze wspólnie cieszyć się zarówno z przebiegu, jak i efektów współpracy.
Czym są partnerskie relacje w biznesie i dlaczego to się opłaca.
Czego przedsiębiorca oczekuje od eksperta finansowego wspierającego jego biznes.
Jakie działania po stronie przedsiębiorcy wspierają osiąganie swoich celów oraz partnerstwo w biznesie.
Od kilku lat obserwuję koleżanki i kolegów z pracy, którzy na co dzień swoją wiedzą i doświadczeniem wspierają przedsiębiorców w rozwoju ich biznesów. Jedni z łatwością odnoszą spektakularne sukcesy, budując wieloletnie partnerskie relacje, inni spotykają się z mniejszymi lub większymi trudnościami, konsekwentnie dążąc do celu.
Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, przeprowadziłam kilka rozmów z ekspertami finansowymi WiseMove Group, a wnioski uzupełniłam o własne przemyślenia.
„Partnerstwo to myślenie o interesie drugiej strony, a podstawą dla udanej relacji jest lojalność i zaufanie, życzliwość, zrozumienie oraz zaangażowanie obu stron. Zaufanie i partnerskie relacje to coś, czego każdy z nas oczekuje w życiu prywatnym. Bez wątpienia kierujmy się nimi także w biznesie.”
~ Agnieszka Tilborghs
W jednej osobie łączy funkcje finansisty, doradcy, informatora, reprezentanta, negocjatora, przewodnika wspierającego Klienta w osiągnięciu celu, przeprowadzającego go bezpiecznie przez cały proces finansowania.
Musi umieć słuchać i rozmawiać, aby dobrze rozpoznać potrzebę, czasami ją odkryć lub zmodyfikować, bo często Klienci sami nie są pewni, czego mogą oczekiwać. Dodatkowo przydatna jest wiedza techniczna dotycząca nieruchomości oraz z obszarów prawa cywilnego, administracyjnego, procedur sądowych czy urzędowych.
„…Bo do tanga trzeba dwojga
Zgodnych ciał i chętnych serc…”
~ Andrzej Mogielnicki
Wzorowy ekspert finansowy, niczym rycerz z orężem, jest uzbrojony w solidną wiedzę popartą mocnym doświadczeniem. Do tego niesłabnący głód pogłębiania tej wiedzy i umiejętność łączenia wątków pozwalają mu odkryć realną potrzebę Klientów. Wierzy w siebie, przyciąga siłą argumentów, dopasowuje optymalne rozwiązania.
Zna, a przede wszystkim rozumie produkty finansowe dostępne na rynku. Wie, ile trwają procedury w różnych instytucjach finansujących i co ma na nie wpływ. Z zaciętością lwa negocjuje dla Klientów warunki umów. Wspiera ich w przygotowaniu dokumentacji oraz na każdym etapie procesu.
„Mam dużą satysfakcję, kiedy wspólnie z Klientem urealnię kosztorys lub przygotuję skomplikowane projekcje finansowe. Klient otrzymuje finansowanie i może realizować swoje cele. To tak jakby część mojej wiedzy już na zawsze krążyła w jego firmie.”
~ Tomasz Mikos
Ekspert finansowy to człowiek rzetelny, w czym wspiera go solidna dawka wytrwałości. Jest elastyczny, zawzięcie szuka rozwiązania, które idealnie odpowiada potrzebom, sytuacji i oczekiwaniom Klienta.
„Pozyskałem dla Klienta finansowanie, które wymagało ode mnie wnikliwej analizy rynku. Znalazłem partnera, który zainwestował w biznes Klienta. Po 118 dniach sfinalizowałem transakcję. To było wyjątkowo trudne i niestandardowe rozwiązanie. Spotkałem się z wdzięcznością Klienta, który docenił moją wytrwałość i poświęcony czas.”
~ Lech Szemraj
Ważna jest szczerość, przejrzystość i jasne określanie warunków współpracy, w tym czas i koszty, wynagrodzenie eksperta finansowego czy zakres jego wsparcia. Dzięki temu można uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, a co za tym idzie utraty zaufania. Bez szczerości trudno jest budować silne relacje biznesowe oparte właśnie na zaufaniu. W zasadzie można powiedzieć, że taka relacja jest tylko postawiona i a nie zbudowana.
Bierze odpowiedzialność za swoje słowa. Nie rzuca ich na wiatr. Zawsze działa w imieniu i na rzecz Klienta.
„Wszyscy zgodnie wierzymy w to, że szczerość buduje wiarygodność. A to z kolei wspiera trwałą i partnerską relację biznesową. Każdy z nas ma wieloletnich Klientów, którzy kiedyś nam zaufali i zostali z nami na długo. Tylko dlatego, że nigdy nie daliśmy im powodu, aby zmienili zdanie. To jest klucz do sukcesu.”
~ Łukasz Mikos
Wyobraź sobie, że jako przedsiębiorca nie wiesz, na czym stoisz, ponieważ masz utrudniony lub brak kontaktu ze swoim partnerem biznesowych. Czujesz, jakbyś uderzał głową w mur. Wzorowy ekspert finansowy wie, że głową muru nie rozbijesz. Zależy mu na tym, abyś miał bieżącą informację o statusie wniosku, dlatego jest dla Ciebie dostępny. Twój biznes jest dla niego ważny, tak jak jest ważny dla Ciebie.
W kontakcie z przedsiębiorcami liczy się przede wszystkim indywidualne podejście, jak również inteligencja emocjonalna, która pozwala na intuicyjne dostosowanie się do rozmówcy. Ekspert przekazuje informację w sposób konkretny, zwięzły i zrozumiały. Umie aktywnie słuchać. Upewnia się, że Klient wszystko zrozumiał. W razie potrzeby udziela dodatkowych wyjaśnień.
Umie odkryć motywy działania Klienta, dla którego priorytetem może być cena czy wygoda, co zazwyczaj oznacza, że Klient nie ma czasu na samodzielne szukanie ofert. Wybór może również determinować chęć posiadania czegoś unikatowego, prestiżowego, co wyróżni go z grupy albo nowoczesnego, co ułatwi prowadzenie biznesu.
Ekspert finansowy szanuje czas Klienta i swój, w związku z tym sprawnie wykonuje swoją pracę i dochowuje terminów oraz spełnia obietnice.
Pozostaje z Klientami w regularnym kontakcie. Dzwoni, gdy czegoś potrzebuje, jak również bez okazji, ponieważ interesuje się tym, co dzieje się u Klienta, jakie są jego aktualne potrzeby, z jakimi problemami się boryka. Wychodzi z inicjatywą.
„Zapewniamy Klientom lepszą obsługę niż ta, której sami byśmy oczekiwali. Zależy nam na tym, aby w biznesie działać fair play. Klienci doceniając takie podejście stają się naszymi ambasadorami.”
~ Tomasz Bożętka
Zdarza się, że pośrednicy finansowi, kierując się pokusą łatwego zarobku, „dopasowują” Klienta do swojego produktu finansowego. To jest bardzo zła droga, krótka i jednorazowa. Może być niekorzystna dla Klienta i z pewnością nie daje satysfakcji z porządnie wykonanej pracy.
Wzorowy ekspert finansowy dba o to, aby przedsiębiorcy czuli się bezpiecznie i komfortowo oraz mogli swobodnie prowadzić działalność, bez obaw o ryzyko utraty płynności finansowej.
Jako eksperci finansowi WiseMove jesteśmy niezależni i dzięki temu mamy nieograniczony wybór ze wszystkich produktów finansowych dostępnych na rynku. Pomagamy Klientom w realizacji ich potrzeb, marzeń poprzez pomoc w wyborze takiej oferty, która jest najkorzystniejsza pod względem finansowym i jednocześnie możliwa do zrealizowania uwzględniając indywidualną sytuację Klienta.
Rozumiemy i akceptujemy ich podejście do biznesu. Uważamy, że jesteśmy jednakowo sobie potrzebni. Wspólnie tworzymy biznes, a każde z jego ogniw jest tak samo ważne.
Nabrało to szczególnego znaczenia w czasach kryzysu wywołanego przez koronawirusa. Wielu przedsiębiorców z dnia na dzień potrzebowało wsparcia. Od razu uruchomiliśmy bezpłatne konsultacje dotyczące dynamicznie rozwijających się programów wsparcia. Z naszego wsparcia skorzystało ok. 100 firm, a 45% z nich zamówiło inne usługi WiseMove Group.
„Dobro wraca. Tym się kieruję w swojej pracy. Sprawdziło się wielokrotnie, kiedy pomogłem Klientowi, tak po ludzku, nawet bardziej niż oczekiwał i dobra karma wróciła. Z innej strony i w różnej postaci. Ale wróciła.”
~ Grzegorz Gardiasz
Udane relacje biznesowe powinny charakteryzować się partnerskim podejściem, w którym Klient polega na wiedzy, doświadczeniu oraz jakości usług świadczonych przez eksperta finansowego.
„Zwykle przedsiębiorcy niechętnie ujawniają prawdziwe motywy swojego postępowania, szczególnie jeśli nie widzą podobnej otwartości ze strony rozmówcy. Jeśli odsłonimy swoje intencje i jesteśmy szczerzy, istnieje spora szansa na to, że zadziała zasada wzajemności i partner rozmowy odwdzięczy się nam tym samym. To pierwszy krok do budowy zaufania.”
~ Daniel Cichostępski
Idąc do lekarza mamy większe szanse na właściwą diagnozę, jeśli przekażemy możliwie pełną i szczerą informację o naszym stanie zdrowia i wszystkich okolicznościach, które mogą mieć na niego wpływ. Otwarte nazywanie swoich intencji, emocji i interesów jest bardzo ważne w budowaniu nie tylko relacji prywatnych, ale także biznesowych.
Ważne, aby już na początku współpracy poznał możliwe ograniczenia i wyzwania, ponieważ mogą negatywnie wpłynąć na proces pozyskania finansowania, są to m.in. zadłużenie, opóźnienia w płatnościach, słaba sytuacja finansowa firmy. Im więcej ekspert wie, tym skuteczniejsze narzędzie zastosuje.
„Szczera rozmowa z Klientem i analiza dokumentów finansowych firmy pozwoliła zidentyfikować realny problem, o którym Klient mógł nie mieć świadomości. Zoptymalizowaliśmy finanse, urealniliśmy kosztorys i dzięki temu pozyskaliśmy dla niego kapitał. Bez tej szczerości nie udałoby się dopasować rozwiązania.”
~ Joanna Hardyn
Doświadczony ekspert finansowy zna proces i wie, co jest potrzebne, aby Klient otrzymał oczekiwane, a nawet lepsze warunki. Bardzo ważne jest, aby przedsiębiorca na czas odpowiadał na prośby eksperta związane z uzupełnieniem informacji czy dostarczeniem dokumentów.
Ekspert finansowy działa w interesie Klienta, a nie na rzecz instytucji finansującej, w związku z tym wybór oferty jest podyktowany chęcią trafnego zaspokojenia potrzeby, a nie wysokością prowizji. Płatnikiem wynagrodzenia eksperta jest Klient, co niewątpliwie jest najkorzystniejsze dla obu stron.
Zdecydowanemu Klientowi można skutecznie pomóc. Zdarzają się tacy, którzy nie tylko nie wiedzą, czego chcą, ale nie mają pewności czy w ogóle chcą. Znacznie utrudnia to pracę ekspertom, ponieważ niepotrzebnie odciąga ich uwagę od innych przedsiębiorców, którzy w danym momencie potrzebują wsparcia.
„Jeśli chcemy zacząć działać, potrzebujemy od Klienta zdecydowania i zielonego światła. Inaczej czas obu stron jest zmarnowany bezpowrotnie. A czasu zawsze najbardziej szkoda, nie można go w żaden sposób odzyskać.”
~ Artur Grabiec
Bardzo ważne jest, aby Klient rzetelnie informował eksperta o wszystkich okolicznościach mających wpływ na projekt, dostarczał dokumenty, był dostępny i przestrzegał wyznaczonych terminów, ponieważ może to przyspieszyć proces.
Pomocna dla eksperta jest również informacja zwrotna od Klienta, na przykład czy rozumie ofertę i warunki umowy, które działania mu się podobały, a które należy udoskonalić.
Zależy nam na tym, aby podnosić świadomość zarówno ekspertów finansowych, jak i przedsiębiorców oraz udoskonalać jakość usług finansowych.
Budowanie pozytywnych relacji biznesowych jest wymagającym, długotrwałym oraz angażującym procesem. Wiemy, że na zaufanie trzeba pracować przez wiele lat. Warto, ponieważ każda nowa, zbudowana, stała i pozytywna relacja biznesowa to bez wątpienia wyjątkowy sukces oraz ogromna satysfakcja.
Jest to dla nas motywator do dalszego rozwoju. Ponad 85% Klientów WiseMove Group pochodzi z polecenia, co oznacza, że Klienci są zadowoleni z pracy naszych ekspertów finansowych. To można osiągnąć tylko jakością, etyką i profesjonalizmem.
U nas to działa.
Porozmawiajmy o tym, jak możemy pomóc osiągnąć Twoje cele biznesowe.